نور خورشید و اشعه فرابنفش این روز‌ها، چه بلایی سر سلامتی ما می‌آورد؟ 

نور خورشید و اشعه فرابنفش این روز‌ها، چه بلایی سر سلامتی ما می‌آورد؟ 
تخریب لایه اوزون حفاظت طبیعی جو ما را در برابر اشعه مضر فرابنفش (UV) خورشید کاهش می‌دهد. به همین دلیل لازم است درباره بلایی که نور خورشید و اشعه فرابنفش در روز‌های فوق گرم تابستانی بر سر ما می‎آورند، بیش‌تر بدانیم.
کد خبر: ۲۸۶۳۰
|
۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۳

نور خورشید اشعه فرابنفش را در روز‌های گرم تابستانی و در حالی که فکر می‌کنیم فقط در معرض یک نور ساده خورشید قرار گرفته‌ایم، وارد بدن ما می‌کند. در این مطلب سه تاثیر اصلی و عمده اشعه فرابنفش نور خورشید را با هم بررسی می‌کنیم.

تخریب لایه اوزون حفاظت طبیعی جو ما را در برابر اشعه مضر فرابنفش (UV) خورشید کاهش داده است. در این مطلب نمایی کلی از مشکلات عمده سلامت مرتبط با قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش را ارائه می‌دهیم.

درک این خطرات و انجام اقدامات احتیاطی معقول به شما کمک می‌کند از نور خورشید لذت ببرید و در عین حال احتمال مشکلات سلامتی مرتبط با نور خورشید را کاهش دهید.

نور خورشید اشعه فرابنفش و سرطان پوست

به گزارش راستان، هر ساله تعداد موارد جدید سرطان پوست در در جهان تشخیص داده می‌شود. از هر پنج آمریکایی یک نفر در طول زندگی خود به سرطان پوست مبتلا می‌شود. هر ساعت یک آمریکایی بر اثر سرطان پوست جان خود را از دست می‌دهد.

قرار گرفتن محافظت نشده در معرض اشعه ماوراء بنفش قابل پیشگیری‌ترین عامل خطر برای سرطان پوست است؛ بنابراین در روز‌های بسیار گرم در ساعات خطرناک از خانه یا محیط پوشیده بیرون نروید.

پیری زودرس و سایر آسیب‌های پوستی بر اثر تابش آفتاب تند

سایر اختلالات پوستی مرتبط با اشعه ماوراء بنفش شامل «کراتوز اکتینیک» و پیری زودرس پوست است. کراتوز اکتینیک، رشد پوستی است که در نواحی بدن در معرض نور خورشید ایجاد می‌شود. صورت، دست ها، ساعد‌ها و گردن به ویژه در معرض این نوع ضایعه هستند. کراتوز‌های اکتینیک اگرچه پیش بدخیم هستند، اما یک عامل خطر برای کارسینوم سلول سنگفرشی هستند.

به دنبال رشد برجسته، قرمز، با بافت خشن باشید و اگر آنها را کشف کردید، به سرعت به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید همچنین باعث پیری زودرس می‌شود که به مرور زمان می‌تواند پوست را ضخیم، چروکیده و نازک کند.

از آن‌‌جایی که این روند به تدریج رخ می‌دهد و اغلب سال‌ها پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید ظاهر می‌شود، پیری زودرس اغلب به عنوان بخشی اجتناب‌ناپذیر و طبیعی در افزایش سن در نظر گرفته می‌شود.

با این حال، تا ۹۰ درصد از تغییرات پوستی قابل مشاهده که معمولاً به پیری نسبت داده می‌شود توسط خورشید ایجاد می‌شود. با محافظت مناسب در برابر اشعه ماوراء بنفش، می‌توان از پیری زودرس پوست جلوگیری کرد.

نور خورشید و اشعه فرابنفش این روز‌های گرم، چه بلایی سر سلامتی ما می‌آورد؟ 

آب مروارید و سایر آسیب‌های چشمی ناشی از اشعه ماوراء بنفش

آب مروارید نوعی آسیب به چشم است که در آن شفافیت عدسی چشم از بین می‌رود. اگر آب مروارید درمان نشود، می‌تواند منجر به نابینایی شود.

تحقیقات نشان داده است که اشعه ماوراء بنفش احتمال ابتلا به آب مروارید خاص را افزایش می‌دهد. اگرچه آب مروارید با جراحی مدرن چشم قابل درمان است، بینایی میلیون‌ها آمریکایی را کاهش می‌دهد و سالانه میلیارد‌ها دلار برای مراقبت‌های پزشکی هزینه می‌کند.

انواع دیگر آسیب‌های چشمی عبارتند از ناخنک (رشد بافتی که می‌تواند دید را مسدود کند)، سرطان پوست اطراف چشم و دژنراسیون ماکولا (بخشی از شبکیه که در آن ادراک بصری حادتر است).

همه این مشکلات را می‌توان با محافظت مناسب از چشم کاهش داد. اگر از آنها استفاده می‌کنید به دنبال عینک آفتابی، عینک یا لنز‌های تماسی باشید که ۹۹ تا ۱۰۰ درصد محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش دارند.

از نور خورشید و اشعه فرابنفش تا سرکوب سیستم ایمنی

به گزارش راستان، دانشمندان دریافته اند که قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش ممکن است عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن و دفاع طبیعی پوست را سرکوب کند.

به عنوان مثال، پوست به طور معمول در برابر مهاجمان خارجی مانند سرطان‌ها و عفونت‌ها دفاع می‌کند. اما قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش می‌تواند سیستم ایمنی را تضعیف کند و توانایی پوست برای محافظت در برابر این مهاجمان را کاهش دهد.

بیشترین اشعه فرابنفش خورشید چه ساعتی می‌تابد؟

دریافت بیش از حد اشعه ماوراء بنفش (UV) از نور خورشید خطرناک است. تقریبا نیمی از اشعه ماوراء بنفش بین ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر دریافت می‌شود، زمانی که پرتو‌های خورشید در قوی‌ترین حالت خود هستند.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون